Coronavirus aanpak MEEVivenz
Inmiddels weten we allemaal dat de komende weken het alledaagse leven anders zal verlopen door de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus. En iedereen is op dit moment druk met zijn of haar (nieuwe weg) te zoeken naar hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan.
Via deze website delen wij de updates, de veel gestelde vragen en alle tips en tricks die jullie kunnen helpen om alles goed te laten verlopen en onze diensten, in wellicht aangepaste vorm, door te kunnen zetten.

Werken in Microsoft Teams

Problemen met het werken met Teams?
Neem dan contact op met Angelique van Kooten. Neem zoveel mogelijk per mail contact op. Als je problemen hebt met het inloggen, dan kun je ook telefonisch contact opnemen. Angelique van Kooten (werkdagen ma/wo/do) 06 51 06 69 71
Op de overige dagen kan er contact worden opgenomen met IT-innovators ICThelpdesk@meevivenz.nl
Microsoft Teams Handleidingen
AANGEPAST: Belangrijke wijzigingen
– Advies om app te downloaden vanwege vele gebruikersproblemen met webversie;
– Uitleg over welk e-mailadres te gebruiken bij vergaderen met externen (je huidige mailadres en dan zelf je vergadering doorsturen naar je meevivenz.nl) of je meevivenz.nl mailadres
– Uitleg met gebruik van Shift+f2 om te switchen tussen Citrix en lokaal op je laptop.
Overige handleidingen en communicatie tools

Handleidingen en richtlijnen
- Handleiding Whatsapp Videobellen
- Beeldbellen in de hulp- en dienstverlening
- Handleiding Webmail Vivenz
- Richtlijnen telefonisch contact met cliënten
- Afweging fysiek contact (professional)
- Afweging fysiek contact (vrijwilliger)
- Wil je een online training volgen?
- Protocol veilig groepswerk incl. kinderen en jongeren -18
- Protocol ANWB AutoMaatje tijdens coronacrisis
- Checklist: ANWB AutoMaatje
- Checklist: Stel de volgende vragen ANWB AutoMaatje
- Wel of niet naar kantoor_Beslisboom
- Wel of niet naar kantoor_Beslisboom_met iconen
- Uitwerking regeling Zorgbonus COVID-19
- Richtlijnen diagnostiek
Communicatie Tools
- Cliëntenbrief (lokaal aan te passen)
– Word
– PDF - Brief Gemeenten wijziging dienstverlening (lokaal aan te passen)
– Word - Hoe licht je jouw cliënten voor over het coronavirus (LVB)
- Experttafel LVB – Corona
- Coronavirus: communicatiemiddelen preventie en publieksvragen (anderstalig)
- Sterk Papendrecht: Hulpaanbod in Papendrecht
- Sterk Papendrecht: Brief belastingaangifte
- Sociaal team Gouda: Hulpinitiatieven in Gouda
- Coronageldhulp
- Nederlands Jeugdinstituut: Omgaan met het Coronavirus
- PGB en de Coronacrisis: maatregelingen en wijzigingen
- NVA Wegwijzer Autisme en Corona
- ZonMW over het leven in Coronatijd
- Corona regelingen, waar heb ik recht op?
- Prik tegen corona_Praatplaat Coronavaccin_voorzijde
- Prik tegen corona_Praatplaat Coronavaccin_achterzijde
- Prik tegen corona_Praatplaat Coronavaccin_toegankelijk
Vaccinatiestrategie
Berichten van collega’s
Blog: Lees je mee? Verhalen vanuit MEE BN
In deze corona-crisis werken we allemaal vanuit huis. Eén van onze consulenten in Brabant Noord schrijft
hier sinds 3 weken wekelijks een blog over voor haar eigen team. Vanwege de herkenbaarheid willen we deze blogs
ook graag met de rest van onze organisatie delen. Je vindt ze in de bijlages. De bedoeling is dat er elke dinsdag een nieuwe
LEES je MEE blog wordt geplaatst.
LEES jij MEE?
- Lees je mee – Blog 27 januari
- Lees je mee – Blog 15 december
- Lees je mee – Blog 4 november
- Lees je mee – Blog 22 september
- Lees je mee – Blog 1 september
- Lees je mee – Blog 25 augustus
- Lees je mee – Blog 18 augustus
- Lees je mee – Blog 11 augustus
- Lees je mee – Blog 4 augustus
- Lees je mee – Blog 7 juli
- Lees je mee – Blog 1 juli
- Lees je mee – Blog 24 juni
- Lees je mee – Blog 16 juni
- Lees je mee – Blog 9 juni
- Lees je mee – Blog 2 juni
- Lees je mee – Blog 26 mei
- Lees je mee – Blog 19 mei
- Lees je mee – Blog 12 mei
- Lees je mee – Blog 28 april
- Lees je mee – Blog 21 april
- Lees je mee – Blog 14 april
- Lees je mee – Blog 7 april
- Lees je mee – Blog 31 maart
- Lees je mee – Blog 24 maart
Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen over het coronavirus
Via deze FAQ-lijst geven we antwoord op veelvoorkomende vragen over het coronavirus en hoe MEEVivenz hiermee omgaat.
Heb je aanvullende vragen? Stel deze dan aan je leidinggevende of mail ze door naar calamiteiten@meevivenz.nl
Lees hier de veelgestelde vragen en antwoorden van het RIVM
Lees hier alles over het coronavirus in Nederland via de Rijksoverheid
Inlopers registreren i.v.m. corona
Cliënten die binnenlopen met een vraag/verzoek dienen in de agenda van de consulent, die dit gesprek op zich neemt, genoteerd te worden.Naam en telefoonnummer is voldoende.
Dit is dus alleen nodig voor inlopers die geen afspraak hebben.
Archief corona updates
- Update 3 maart
- Update 25 februari
- Update 2 februari
- Update 25 januari
- Update 20 januari
- Update 12 januari
- Update 5 januari
- Update 18 november
- Update 4 november
- Update 15 oktober
- Update 29 september
- Update 29 juni
- Update 11 mei
- Update 16 april
- Update 9 april
- Update BHV
- Update Sport en bewegen
- Update 1 april
- Update 27 maart
- Update 24 maart
- Update 18 maart
- Update 15 maart
- Update 13 maart
- Update 11 maart
- Update Sluiting Oosterhout
- Update 10 maart
- Update 9 maart
Algemeen
Welke maatregelen neemt MEE-Vivenz op dit moment?
- We volgen de ontwikkelingen op de voet
- We houden jullie op de hoogte d.m.v. updates op intranet en via de mail
- Het crisisteam is paraat zodat we snel kunnen beslissen en handelen
- We verzoeken iedereen voor wie dit mogelijk is om vanuit huis te werken
Wat kan ik zelf doen?
- Was je handen regelmatig
- Hoest en nies aan de binnenkant van je elleboog
- Gebruik papieren zakdoekjes
- Bel de huisarts als je koorts hebt en benauwd bent of veel moet hoesten
- Houd minimaal 1,5 meter afstand tot andere mensen
- Werk waar mogelijk thuis
Ik heb klachten, wat moet ik doen?
Heb je klachten (zoals koorts, verkoudheid, hoesten of andere luchtwegklachten), bel dan je huisarts, kom niet naar het werk en meld je ziek bij je leidinggevende.
Ik maak me zorgen. Aan wie kan ik mijn vragen stellen?
Je vindt veel informatie over het virus en de maatregelen die in Nederland worden getroffen op www.rivm.nl (een website van de overheid). Het RIVM heeft een speciale informatielijn voor vragen over coronavirus geopend. Het nummer is 0800-1351.
Je vragen kun je natuurlijk ook altijd stellen aan je leidinggevende of mail ze door naar calamiteiten@meevivenz.nl
Cruciaal beroep
Vallen alle beroepen van de WMO en jeugd onder cruciale beroepen?
Heb ik recht op kinderopvang?
Indien je geen kinderopvang kunt regelen, hanteren we de volgende stappen. Dit in navolging van hoe hier landelijk mee om wordt gegaan:
– Werk zoveel mogelijk thuis
– Neem kortdurend betaald calamiteitenverlof op. Dit varieert van enkele uren tot max 3 dagen waarin je de tijd hebt om opvang voor kinderen te organiseren. Overleg dit van tevoren met je leidinggevende.
Thuiswerken en huisbezoek
Moet ik verplichte een mondkapje dragen als ik in een crisissituatie op huisbezoek ga?
Nee, dat is niet nodig als er maar een afstand van minimaal 1,5 meter gehouden wordt.
Zie bijgevoegd artikel en documenten.
Ik heb binnen m’n caseload behoefte aan een manier waarop cliënten tijdens de coronacrisis documenten online kunnen ondertekenen. Is dat mogelijk?
Voor digitaal ondertekenen is er op moment geen makkelijke oplossing. Het ondertekenen wordt geïntegreerd in het (cliënt)systeem dat je gebruikt. Omdat we in elke gemeente een ander systeem gebruiken is dit niet heel snel te realiseren. Voor mensen met een smartphone is een foto maken en deze e-mailen een optie.
Ik heb mijn kinderen thuis. Kan ik wel thuis werken?
Ja! We streven ernaar om zoveel mogelijk processen voort te zetten. Probeer de omstandigheden voor jezelf zo goed als mogelijk te organiseren. Als je er zelf niet uit komt, kun je altijd even afstemmen met je leidinggevende. Deze periode vraagt om creatieve oplossingen en goed in verbinding blijven met elkaar. En natuurlijk hebben we er begrip voor dat dit even zoeken is en dat de productiviteit niet voelt als een dag op kantoor. Tip: Verdeel de uren over de dag, werk flexibel en doe zoveel als mogelijk is.
Hoe verdeel ik mijn uren?
Mag ik nog bezoek ontvangen op mijn vestiging / locatie?
Alle locaties gaan dicht voor cliënten. We zorgen dat telefonische bereikbaarheid is geregeld. Ook blijven onze Servicebureaus bereikbaar.
Mag ik nog wel klanten bezoeken?
- Geen fysiek cliëntencontact meer: geen huisbezoek en geen mensen ontvangen tenzij er sprake is van een urgente situatie
- Mocht er sprake zijn van een urgente situatie, dan neem je eerst contact op met je leidinggevende
- Voorafgaand aan de afspraak check je altijd of de ander klachten heeft
Hardware problemen
Mijn computer of telefoon hapert of ik heb moeite met de thuiswerkplek. Wie kan mij helpen?
Bij problemen/vragen met de laptop/telefoon:
• (Voorheen) Vivenz-medewerkers en medewerkers die al over zijn naar de nieuwe omgeving,
kunnen contact opnemen met IT innovators. Neem hierbij het liefst per mail contact op met IT
innovators (support@it-innovators.nl).
• (Voorheen) MEE-medewerkers die nog niet over zijn naar de nieuwe omgeving nemen voor
problemen met de laptop contact op met Atricom. Voor vragen over de telefoon, neem je
contact op met IT innovators.
Voor overige vragen kun je contact opnemen met Marina
Landkroon (marina.landkroon@meevivenz.nl; 0646607639) en
Jolanda Steenhuis (jolanda.steenhuis@meevivenz.nl; 0624360159).
Mocht de laptop of telefoon kapot zijn, dan worden telefoons/laptops zullen vanuit IT innovators naar
(nieuwe) medewerkers verstuurd naar het thuisadres van de medewerker.
Marina Landkroon heeft al contact met de (manager van) medewerkers die niet over een laptop en
telefoon beschikken, waardoor zij niet thuis kunnen werken.
Kan ik mijn beeldscherm en toetsenbord van de werkplek meenemen?
Het is niet de bedoeling dat iedereen alles mee naar huis neemt. Zo raken we het overzicht van spullen kwijt. Wanneer dit de voortzetting van je werk belemmert stem dan even af met je leidinggevende.
Aanvraag benodigdheden voor thuiswerken
Daar het fulltime thuiswerken voor een niet zo lange tijd is maar zeker lang genoeg is om goed te moeten zitten, is er besloten om kleine aanpassingen (bijv. laptopstandaard, voetensteun, toetsenbord) te bestellen voor diegene die dat nodig heeft. De route voor het aanvragen is als volgt:
- Aanvraag via je manager
- Manager mailt naar Jolanda met het verzoek wat er besteld moet worden
- Ophalen kan op afspraak op de Binnen Kalkhaven in Dordrecht bij Jolanda (bij voorkeur op dinsdagen). De benodigdheden kunnen ook per post worden opgestuurd naar het huisadres.
- Alle spullen dienen na de thuiswerkperiode weer ingeleverd te worden mits je anders afspreekt met je manager
Ik ga uit dienst waar en wanneer kan ik mijn hardware inleveren?
Vakantie en Verlof
Ik had vakantie staan en geboekt, maar deze is geannuleerd, kan ik mijn vakantie intrekken?
Ja, je kunt dit kenbaar maken bij je leidinggevende, zodat deze weet dat je inzetbaar bent. Geef je werktijd aan in je digitale agenda zodat het overzicht er is voor je collega’s. Het opnieuw plannen van de vakantie gaat natuurlijk in onderlinge afstemming.
Ik heb vakantie staan, mag dit nog door gaan?
Ja, je kunt gewoon vrije dagen nemen. Ook hierbij geldt het belang van een duidelijke afstemming.
Calamiteitenverlof aanvragen, hoe doe ik dat?
Hierbij de instructie voor de aanvraag van calamiteitenverlof.
We verwijzen jullie naar de update van 15 maart 2020 voor informatie over het calamiteitenverlof (– Update 15 maart)
Verlof melden bij werkgever
Je meldt het calamiteitenverlof zo snel mogelijk bij jouw leidinggevende. Daarbij geef je aan hoelang je verwacht dat het verlof gaat duren. Jouw leidinggevende mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren.
Medewerkers die werken met BIS
1. Medewerker stemt van tevoren af met leidinggevende dat hij/ zij calamiteitenverlof wil opnemen, waarvoor en hoeveel uur
2. Medewerker maakt een verzoek aan in BIS
3. Leidinggevende geeft akkoord in BIS en hoeven geen formulier in te vullen
Medewerkers die werken met Loket
1. Medewerker stemt van tevoren af met leidinggevende dat hij/ zij calamiteitenverlof wil opnemen, waarvoor en hoeveel uur
2. Medewerker vult aan het eind van de maand het formulier in (aanvraag calamiteiten) en mailt leidinggevende voor akkoord
3. Leidinggevende of medewerker mailt het geaccordeerde formulier naar hrmdesk@meevivenz.nl
4. Formulieren worden toegevoegd aan personeelsdossier
Heb ik recht op verlof wanneer een familielid corona heeft en deze verzorging nodig heeft?
Ja, je kunt beroep doen op het zogenoemde kortdurende zorgverlof als het noodzakelijk is dat jij jouw familielid moet verzorgen. Als je hier gebruik van wilt maken, dan kun je contact opnemen met je leidinggevende. Zij zullen dan samen met HRM uitzoeken wat de mogelijkheden voor jou zijn.
In het kort:
Kortdurend zorgverlof (cao sociaal werk): per 12 maanden is dit 1,4 x de arbeidsduur per week. Het salaris wordt 100% doorbetaald.
Kortdurend zorgverlof (cao GHZ): per 12 maanden is dit 2 x de arbeidsduur per week. Het salaris wordt 70% doorbetaald.
Ik heb nog wettelijke vakantie uren over die per 01-07-2020 komen te vervallen, blijven deze nu langer geldig doordat ik niet op vakantie kan door de Corona crisis?
Nee, deze vakantie uren komen nog steeds per 01-07-2020 te vervallen. Het belangrijkste uitgangspunt is dat je nog steeds in de gelegenheid bent om deze vakantie uren op te nemen. Dat de invulling van jouw vakantiedagen wellicht anders is door deze Corona crisis is geen reden om ze niet te laten vervallen. Ga dus zo snel mogelijk in overleg met jouw leidinggevende wanneer je jouw vakantiedagen kunt inzetten.
Als deze Corona crisis straks voorbij is, kan ik dan mijn vakantiedagen opnemen?
Ja, dat is mogelijk. Het opnieuw plannen van de vakantie gaat natuurlijk in onderlinge afstemming met jouw leidinggevende. Houdt er wel rekening mee dat heel veel collega’s tegelijkertijd vakantiedagen zullen willen opnemen. Het kan dus zijn dat jouw leidinggevende niet altijd aan alle wensen van het team kan voldoen in verband met het bedrijfsbelang.